Dåb

Tillykke med jeres barn! Det kan føles meget stort at få et lille nyt barn i armene. Et barn, man vil gøre alt for at passe på og hjælpe på vej i livet.

Måske har I bestemt, at I vil have jeres barn døbt. Vi holder barnedåb lørdag og søndag og glæder os til at fejre dagen med jer. Kontakt en af os og lav en aftale.

Det kan også være, at I er i tvivl. Mange synes i dag, at barnet selv skal bestemme, om det vil døbes, når det bliver gammelt nok, og vil ikke trække noget ned over hovedet på det.

Det giver mening i en tid, hvor vi lytter mere til børnene, end man gjorde tidligere. På den anden side er der meget andet, vi har det fint med at bestemme for vores børn: Hvornår de skal sove, hvor meget tøj de skal have på, hvilken by de skal vokse op i.

I kirken ser vi dåben som en gave, vi får; ikke noget, vi selv behøver opsøge. Det er et ritual, der minder os om, at vi har fået livet forærende, at livet er godt, også når det er svært, og at det hele nok skal gå. Det er en god gave at have med sig gennem livet.

Hvis I har lyst, vil vi meget gerne tale med jer om jeres tvivl og spørgsmål!

Hvad er en fadder?

Der skal være mindst to og højst fem faddere til et dåbsbarn. Fadderens rolle er at sikre, at barnet vokser op i den kristne tro, hvis forældrene skulle dø.

Det er udelukkende en religiøs opgave; der følger ikke nogen juridiske eller økonomiske forpligtelser med.

Alle, der selv er døbt, og som har nået konfirmationsalderen, kan være fadder.

Præsten eller kirkekontoret skal have navn og adresse på alle faddere.

Hvilke salmer synger man til en dåb?

Hvis I har lyst, er I velkomne til at vælge en salme, I gerne vil synge.

Her er nogle dåbssalmer, mange godt kan lide:

Hvad sker der under dåben?

Forløbet under dåbsritualet i folkekirken er fastlagt – se det her.